Miscare si repaus

Termeni cheie:

  • Reperul-reprezinta un corp fix fata de care se determina pozitia corpului studiat
  • Sistemul de referinta-este ansamblul format din: reper, rigla, ceasornic
  • Corp in miscare-un corp este in miscare daca pozitia sa se schimba constant fata de sistemul de referinta ales
  • Corp in repaus-un corp este in repaus daca pozitia sa nu se schimba fata de sistemul de referinta ales
  • Mobilul-mobilul este un model pe care il folosim pentru reprezentarea unui corp în mişcare căruia îi neglijăm forma, dimensiunile şi masa.
  • Traiectoria-este linia obţinută unind poziţiile succesive pe care le ocupă un mobil în timpul mişcării faţă de un sistem de referinta
  • Viteza medie-este mărimea fizică numeric egală cu raportul dintre distanţa parcursă de un mobil şi durata parcurgerii acestei distanţe de către mobil. Formula vitezei medii: vm = Δd/Δt, unde Δd reprezinta distanta parcursa, Δt durata deplasarii si vm este viteza medie.

Miscarea rectilinie uniforma

Miscarea rectilinie si uniforma reprezinta miscarea unui mobil pe o traiectorie dreapta cu o viteza constanta.

Legea miscarii rectilinii uniforme:

In miscarea rectilinie si uniforma distanta parcursa de un mobil este direct proportionala cu durata miscarii.

Formula vitezei unui corp care se deplaseaza rectiliniu uniform este: Δd = v · Δt, unde Δd reprezinta distanta parcursa, Δt reprezinta durata deplasrii, iar v reprezinta viteza mobilului.mru

In reprezentarea grafica de mai sus am ilustrat miscarea rectilinie uniforma, unde corpurile se deplaseaza cu viteza v1=v2

Miscarea rectilinie uniform variata

Miscarea rectilinie uniform variata= miscarea punctului material pe o traiectorie rectilinie in timpul careia vectorul acceleratie ramane constant.

poza

v=f(t)

a=constanta; v0 este viteza initiala la momentul initial t0;v este viteza finala la momentul final t =>v=vo+a(t-to)

Formula lui Galilei:

v*v=v0*v0+2ad